مقالات

کامپوزیت و انواع تکنیک های آن

کامپوزیت

کامپوزیت های دندانی معمولا جهت ترمیم و زیبایی و پر کردن دندانهای قدامی(جلویی) و خلفی(پشتی) مورد استفاده قرار میگیرند که بنا بر نیاز و شرایط بیمار نوع تکنیک مورد استفاده تعیین میگردد.

انواع کامپوزیت از نظر ساختار

1-کامپوزیت های ماکروفیلد:

اندازه ذرات این نوع کامپوزیت ها بین 5 تا 10 میکرو بوده که استحکام و مقاومت مکانیکی آنها بالا و بسیار عالی بوده اما در برابر سایش مقاومت خوبی را نداشته و صیقل پذیری نسبتا سختی را دارند.

2-کامپوزیت های میکروفیلد:

این نوع کامپوزیت ها از سیلیس کلوئیدی با ذراتی به اندازه 0.4 میکرو متر تشکیل شده و بر خلاف کامپوزیت های ماکروفیلد،این کامپوزیت ها صیقل پذیری بالایی دارند و در نهایت زیبایی بیشتری را ایجاد میکنند.

اما به علت وزن کمتر آنها باعث کاهش مقاومت مکانیکی آن شده و مقاومت آن در برابر فشار کم میباشد و همین امر باعث شده است که نتوانند فشار های ایجاد شده در دندانهای خلفی را تحمل کنند.

3-کامپوزیت های هیبریدی(میکرو هیبرید،نانو هیبرید):

این نوع کامپوزیت ها بعلت خاصیت انبساط حرارتی دارای مقاومت مکانیکی بالایی بوده که در برابر فشار و سایش بسیار مقاوم میباشد و صیقل پذیری بسیار بالا و خوبی را دارند.

میتوان گفت این نوع کامپوزیت ها تلفیقی از خصوصیات کامپوزیت های ماکروفیلد و میکرو فیلد میباشد و ترکیبی از ذرات 5 تا 10 میکرومتر و40 نانومتر هستند.

4-کامپوزیت های نانو:

اندازه ذرات این نوع کامپوزیت ها 20 نانومتر بوده که از خاصیت پیوستگی ذرات ریز بایکدیگر و ایجاد یک سطح همگرا باعث ایجاد افزایش مقاومت مکانیکی آن در برابر فشار و سایش شده و در نهایت با صیقل پذیری بالای آن زیبایی خوبی را تشکیل میدهد.

انواع کامپوزیت ها از نظر کاربرد

1-قدامی:

این نوع کامپوزیت ها جهت استفاده در پر کردن، ترمیم و زیبایی استفاده میشود که بیشتر برای دندانهای جلویی مورد استفاده قرار میگیرند

و امکان تعیین رنگ جهت زیبایی و ترمیم و تغییر شکل دندانهایی وجود دارد که از قابلیت تراش پذیری بهره مند است و در نهایت براقی بالا و ماندگاری طولانی مدت را دارا میباشد.

2-خلفی:

این نوع کامپوزیت ها بعلت مقاومت بالای آنها در برابر فشار و سایش بالا جهت ترمیم و پر کردن دندانهای عقبی استفاده میشوند که باعث افزایش طول عمر آن در دندانها میشود.

3-فلو(رزینی):

این نوع کامپوزیت ها دارای ویسکوزیته پایینتری بوده و جهت ترمیم و پرکردن و اصلاح دندانهایی با آسیب های جزئی مورد استفاده قرار میگیرند.

کنترل آنها بسیار راحت بوده و دارای خاصیت انعطاف پذیری بالایی هستند.

دندانهایی که دارای آسیب های جزئی مانند پریدگی های کوچک،حفره های ریز و پوسیدگی های جزئی هستند نیز جهت اصلاح و ترمیم آنها از این نوع کامپوزیت استفاده میشود.

و در بعضی موارد نیز بعنوان چسب ارتودنسی استفاده میشوند که توسط نور لایت کیور پلیمره و سفت میشوند.

فیلر موجود در این نوع کامپوزیت ها 35%تا 53% بوده و در برابر فشار و سایش مقاومت خوبی دارند.

4-یونیورسال:

این نوع کامپوزیت ها همانند سایر کامپوزیت ها دارای طبقه بندی رنگ های مختلف میباشند که بنا به نیاز استفاده بیمار انتخاب و مورد استفاده قرار میگیرند.

کاربرد آن در ترمیم و زیبایی دندانهای قدامی(جلویی) و خلفی(عقبی) میباشد و دارای مقاومت مکانیکی در برابر فشار و سایش بوده و صیقل پذیری خوبی دارند.

5-بولک:

این نوع کامپوزیت ها از ذرات زیرکونیا غیر تجمیعی و ذرات سیلیس تشکیل شده که مقاومت کمی در برابر سایش را دارا میباشد اما در استفاده آن بعنوان یک ماده پرکننده مقاومت فشار خوبی را دارند.

انواع تکنیک های بالینی کامپوزیت ها:

1-کامپوزیت مستقیم دندان(کامپوزیت):

این روش بطور معمول توسط دندانپزشک در مطب انجام میشود که جهت ترمیم دندانهای آسیب دیده ،پر کردن دندانها،اصلاح ساختار دندانها،تغییر کوتاهی و بلندی دندانها و زیبایی جهت تغییر رنگ دندانها مورد استفاده قرار میگیرد

که در نهایت توسط نور لایت کیور عمل پلیمریزاسیون انجام میگردد و درمان در یک جلسه به اتمام میرسد.

2-کامپوزیت غیر مستقیم دندان(لمینت):

لمینت

این نوع کامپوزیت ها از جنس سرامیک بوده که توسط لابراتور تولید و ساخته میشوند و 3 جلسه به طول می انجامد.

در جلسه اول مقداری از مینای دندانها تراشیده میشود و پس از قالبگیری و ارسال به لابراتور روکش مورد نیاز ساخته میشود

و در جلسه بعد روکش های ساخته شده بر روی دندانها قرار داده شده و پس از تایید نهایی و عدم نیاز به اصلاح مجدد در جلسه بعد لمینت ها بر روی دندانهای بیمار چسبانده میشوند.

یکی از معایب این روش تراشیده شدن بخشی از مینای دندان است که در صورت توجه و نگرانی به این موضوع میتوان روش کامپوزیت مستقیم را انتخاب نمود.

از دیگر معایب این روش طولانی تر بودن زمان درمان و هزینه بیشتر آن میباشد و البته باید به این موضوع اشاره کرد که طول عمر و مقاومت این نوع روش بیشتر میباشد.

از دیگر معایب آن میتوان به جداشدن آن اشاره کرد که در صورت استفاده از چسب نامناسب این امر را شامل میشود و عامل دیگر آن میتواند گرما و سرمای محیط دندان باشد.

باید به این مورد توجه داشت که لمینت سرامیکی غیر قابل بازگشت میباشد چراکه دندانهای بیمار تراشیده شده است که همین امر باعث میشود که بیمار نتواند دیگر لمینت های خود را بردارد.

3-کامپوزیت های غیر مستقیم دندان(ونیر):

کامپوزیت ونیر

در این نوع روش از کامپوزیت ها از جنس پرسلن یا سرامیک بوده که مقدار بسیار کمی از مینای دندانها تراشیده میشوند و مدت زمان این روش 2 جلسه میباشد.

جلسه اول قالبگیری صورت میگیرد و پس از ارسال آن به لابراتور و ساخت اختصاصی ونیرها در رنگ مورد نظر و انتخاب بیمار صورت میگیرد.

جلسه دوم و پس از تایید نهایی آن،ونیرها توسط چسب مخصوص در جای خود قرار گرفته و چسبانده میشوند.

هزینه این روش نسبت به سایر تکنیک ها بالاتر بوده اما دارای شکل ظاهری و براقی و شفافیت بسیار بالای آن و مقاوم در برابر فشار و سایش نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

در این روش تراش روی سطح مینای دندان بسیار کم بوده و ضخامت این نوع روکش ها بسیار نازک و طبیعی و نتیجه نهایی در این روش بسیار متفاوت میباشد.

جنس پرسلن یا سرامیکی آن باعث ایجاد شفافیت و زیبایی نهایی بالایی بوده

که در ترمیم های زیبایی جهت اصلاح رنگ دندانها ،اصلاح ساختار دندانها از نظر تغییر شکل و بلندی آنها و برطرف کردن عیوب ظاهری مورد استفاده قرار میگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *