مقالات

اسید اچ چیست؟

اسید اچ

اسید اچ چیست و چه کاربردی دارد؟

در روش کاربرد اچینگ استفاده از یک ماده اسیدی برای آماده سازی مینای طبیعی دندان جهت عمل چسباندن میباشد.

اسید مورد استفاده در این روش باعث میشود سطح مینای دندان از نظر میکروسکوپی زبر شده و باعث افزایش ماندگاری و چسبندگی رزینی می شود. اچ کردن مینای دندان با استفاده از این اسید، لایه اسمیر را از بین برده و باعث باز شدن حفره های مینای دندان میشود.

استفاده از اسید ضعیف، معمولا 30٪ اسید فسفریک، قبل از چسباندن پرکننده ها یا روکش رزین، سطح را زبر می کند.

اسید اچ

اچانت ها وانواعی آن؟

در روزهای ابتدایی دندانپزشکی چسبندگی یکی از بزرگترین چالش های طراحی مواد ترمیمی بود که چسبندگی مناسب و همراه با ماندگاری بالا داشته باشد.

از موانع موجود که غلبه بر آنها غیرممکن به نظر می رسید عواملی چون رطوبت، تغییرات PH و دمای محیط دهان و غیره بود.

دکتر Michael G. Buonocore، که امروزه ما او را به عنوان پدر چسب مدرن دندانپزشکی می شناسیم، کار آسانی نداشت، اما به لطف تحقیقات او، اکنون می دانیم که اسید فسفریک قادر است سطحی متخلخل روی مینای دندان ایجاد کند که باعث تسهیل چسبندگی شود.

DR. Michael G. Buonocore

از طرفی پیشرفت ها و ساده سازی تکنیک توتال اچینگ را مدیون دکتر فوسایاما هستیم.وی با استفاده از غلظت کمتر اسید در عاج به سطحی مرطوب دست یافت که از فروپاشی شبکه کلاژنی جلوگیری می کرد، به طوری که در تماس با عامل پرایمینگ آبدوست، لایه هیبریدی ضروری را جهت چسبندگی عاج تشکیل می دهند.

این محققان دو نقطه عطف مهم را به ما ارائه کردند که باعث تحول دندانپزشکی در آن زمان بود و به آنچه که امروزه به عنوان چسب دندانپزشکی می شناسیم، تحول پیدا کرده است.

با توجه به سطحی که می خواهیم اچ کنیم، دو نوع اسید اچ وجود دارد:

اسید فسفریک: ماده اصلی در تکنیک اچینگ عاج و مینای دندان میباشد که سطح بهینه ای را جهت چسبندگی در هر دو بافت فراهم می کند.

هیدروفلوریک اسید: برای اچ کردن گلاس یا سرامیک استفاده می شود. که باعث بهبود چسبندگی و افزایش استحکام مکانیکی قابل توجهی می شود.

علاوه بر این موارد، انواع دیگری از اسیدهای حالت دهنده وجود دارند که جهت پیش تصفیه عاج مناسب هستند مانند اسید پلی اکریلیک و اسید اچ های بدون نیاز به شستشو.

بطور معمول اکثر اسید اچ ها به شکل ژل و در سرنگ های پر شده به بازار عرضه می شوند.

تکنیک های مختلف اسید اچ چیست؟

زمانی که نوع اسید را انتخاب کردید، مهم ترین کار جهت اچینگ انتخاب مناسب ترین روش درمانی می باشد. به گفته مجله اقتصاد دندانپزشکی، تکنیک های مختلفی وابسته به روش و اندازه ترمیم وجود دارد.

3 تکنیک مختلف حکاکی اسید پایه:

اسید اچ توتال:

تکنیک اچ با اسید توتال به اچ مینا و عاج اشاره دارد. الگوی اسید اچ در مینای دندان،حفره های میکرومکانیکی ایجاد می کند و در عاج به دلیل ساختار لوله ای و عمدتاً ترکیب آلی، تأثیر ماتریکس کلاژن آن در معرض دید قرار می گیرد تا مونومرهای آبدوست قادر به نفوذ باشند.

اچینگ انتخابی:

این روش با کاربرد اسید فسفریک در سطح لبه مینای دندان اشاره می کند که مناسب جهت بیمارانی است که در نواحی عمیق دندان حساسیت دارد.

خود چسبنده:

چسبندگی یونیورسال که شامل اچینگ میباشد نیز باید روی مینای دندان یا عاجی که قبلاً اچ نشده است استفاده شود.

اسید اچ

ویژگی های انتخاب یک اسید اچ مناسب:

اسید اچ ها در قالب سرنگ یا بطری موجود می باشند. سرنگ ها در اندازه های مختلف، از کوچکترین (1.2 میلی لیتر) تا بزرگ ترین (50 میلی لیتر) می باشند. همچنین بطری ها نیز می توانند در اندازه های مختلف، از 5 میلی لیتر تا 15 میلی لیتر باشند. آنها معمولاً با نکات کاربردی همراه هستند که برخی از برندها بصورت جداگانه در اختیار خریداران قرار می دهند.

انواع اسید:

فسفریک یا هیدروفلوریک:

موارد مصرف: اسید فسفریک جهت اچ کردن مینا و عاج و اسید هیدروفلوریک جهت اچ کردن پرسلن معرفی شده است.

غلظت: درصد غلظت بسته به فسفریک یا هیدروفلوئوریک بودن آن متفاوت است. اسید فسفریک به صورت تجاری در غلظت هایی بین 30 تا 40 درصد موجود بوده که رایج ترین آن 37 درصد می باشد. هیدروفلوریک اسید معمولاً در غلظت هایی بین 5% تا 10% استفاده می شود.

شرکت پژوهشهای صنعتی پیروز دفتر رسمی کمپانی Swiss MediTec بهترین نوع اسید اچ 37% را موجود کرده و در اختیار جامعه پزشکی قرار داده است.

ژل اسید اچ

یکی از خصوصیات مهم یک محلول ایده‌آل در اسید اچینگ این است که ویسکوزیته مناسبی داشته باشد که روش استفاده دقیق آن را تسهیل می‌کند، اما همچنین مهم است که در جایی که آن را تزریق کرده‌ایم باقی بماند، بنابراین، یک ویژگی ضروری که باید در زمان انتخاب محصول به دنبال آن باشیم، تیکسوتروپی است.این خاصیتی است که به آن اجازه می دهد زمانی که می خواهیم آن را تزریق کنیم جریان پیدا کند و چسبناک تر شود و از سطح دندان خارج نشود.

مایع / ژل:

اسیدهای اچینگ را می توان به صورت مایع یا ژل ارائه کرد. در هر دو مورد، آنها می توانند در قالب سرنگ یا قوطی باشند.

رنگ استفاده شده در اسید اچ:

رنگ سبز، بنفش یا زرد و بسیاری دیگر که رایج ترین آنها آبی است.

مهم ترین قسمت این است که به راحتی بتوانیم آن را از دندان تشخیص دهیم و محل قرارگیری آن را مشاهده نماییم.

زمان استفاده، شستشو و خشک کردن روی مینا و عاج:

زمان استفاده، شستشو و خشک کردن روی مینا و عاج از تولیدکننده‌ای به تولیدکننده دیگر متفاوت است،بهترین زمان اچینگ اسید اچ تولید شده توسط کمپانی Swiss MediTec بین15 الی 20 ثانیه میباشد

1 دیدگاه در “اسید اچ چیست؟

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *